پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

چهارمین مشاهده «کبوتر نمکی» در کشور!

علی و سمانه | چهارشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷ ق.ظ | ۰ نظر

روز 12 اردیبهشت 94، برای بازدید از غار کتله خور زنجان به منطقه ی گرماب مراجعه کردیم. ساعت 8:40 صبح زمانی که در محوطه ی ورودی غار منتظر شروع بازدیدها بودیم، متوجه یک پرنده ی عجیب جلوی ساختمان های اداری شدیم. پرنده ای که تا به حال ندیده بودیم و هرگز تصور نمی کردیم ببینیم: «Namaqua Dove»

این کبوتر ریزجثه که نام انگلیسی آن برگرفته از نام منطقه ای در آفریقا است، از راسته کبوترسانان بوده و تنها 29 سانتیمتر طول دارد (9 سانتیمتر طول دم). در حالی که کبوتر چاهی که برای بسیاری از ما شناخته شده است، 33 سانتیمتر طول دارد. منبع موثقی برای نام فارسی این پرنده نیافتیم، اما به نظر می رسد «قمری دم دراز» مناسبت ترین اسم باشد. به هر صورت، ما آن را «کبوتر نمکی» نامیدیم! چون تجربه دیدن این پرنده ی خاص در حالیکه تصور آن را نداشتیم، با سایز کوچک و فرم و رنگبندی به خصوص سر و نوکش چاشنی سفر 1800 کیلومتری ما شد! 


قمری دم دراز

براساس کتاب Birds of the Middle East نوشته Richard Porter این پرنده بیشتر در دشت های گرم و نسبتا خشک و مناطق نیمه بیابانی زندگی می کند و بومی شبه جزیره عربستان است. اما گاهی به صورت اتفاقی در ایران، عراق، سوریه، ترکیه و ... نیز مشاهده شده است.

با اطلاعی که از دوست خوبمان آقای محمد توحیدی فر (عضو کمیته ثبت پرندگان ایران) کسب کردیم، این چهارمین مشاهده ی مستند از قمری دم دراز در ایران می باشد. اولین مشاهده مستند مربوط به 19 اردیبهشت 1386 در روستای شور قلعه -کرج- توسط آقای عباس اوصیایی و همراهان و دومین مشاهده مستند مربوط به 18 شهریور 1386 در منطقه حفاظت شده مُند -بوشهر- توسط آقای مهدی جمادی می باشد. مشاهده سوم ظاهرا مربوط به جزیره ی کیش بوده که اطلاعات چندانی درباره آن نداریم.

تنها نکته قابل توجه در خصوص کبوتر نمکی ما، طول دم آن است. رنگ سر و تنه، شکی در تشخیص گونه باقی نمی گذارد. اما با این حال، در تصاویری که از این پرنده در کتاب مذکور و سایت های اینترنتی موجود است، طول دم به طور مشخص بلند است. تصویر زیر نیز عکسی است که در سال 86 در کرج گرفته شده است. در حال حاضر تنها توجیهی که به ذهنمان می رسد، کنده شدن پرهای دم می باشد.

قمری دم دراز- عکس از آقای عباس اوصیایی، 1386، کرج


Porter, RF, S Christensen & P Schiermacher-Hansen. 1996. Field Guide to the Birds of the Middle East. T & AD Poyser, London.

- Osaei, Abbas & Jamadi, Mehdi, The First and Second Records of Namaqua Dove Oena capensis in Iran. Podoces, 2008, 3(1/2): 97–131.


  • علی و سمانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">