پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

خشکسالی در دریاچه رنگارنگ چورت

علی و سمانه | يكشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۳، ۰۴:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

پاییز 91 و پاییز 93

دو سال پیش  که در آبان ماه به سمت دریاچه چورت حرکت کردیم، شب هنگام به روستای چورت رسیدیم. به کمک آقای بابایی، راهنمای محلی که به طور اتفاقی با ایشان آشنا شدیم به کنار دریاچه رفتیم. به کمک آقای بابایی محل مناسبی برای استقرار خود یافتیم و چادر را به پا کردیم. در تاریکی شب تصور چندانی از فضای اطراف خود نداشتیم. فقط درک مختصری از موقعیت آب و جنگل نسبت به محل استقرار خودمان داشتیم. آقای بابایی گفتند، صبح که بلند می شوید فقط منظره ها را تماشا کنید! 

کم کم وقتی هوا روشن شد، با طیفی از رنگهای زیبای سبز و قرمز و نارنجی و انعکاس آن ها روی آب مواجه شدیم، منظره ای بی بدیل که به نظر می رسید گوشه ای از بهشت باشد!

  • علی و سمانه

10 تا 13 مهر 93

منطقه حفاظت شده توران، بزرگترین منطقه حفاظت شده ایران با مساحت 1،037،120 هکتار و نزدیک به یک درصد خاک کشور می باشد. این منطقه زیستگاه مناسبی برای زاغ بور و یوز پلنگ آسیایی می باشد.

زاغ بور

با وجودیکه این پرنده از خانواده کلاغ ها می‌باشد ولی شباهت ظاهری چندانی به کلاغ ها ندارد. زاغ بور پرنده ای است که فقط در ایران، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان پراکندگی دارد. یکی از محققان موزه تاریخ طبیعی پاریس آنرا به عنوان پرنده خاص ایران قلمداد نموده و تصویر آنرا در روی جلد کتاب پرندگان خاورمیانه به عنوان گونه شاخص این منطقه به چاپ رسانیده است.

زاغ بور

  • علی و سمانه