پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

جستجوی سسک بصره

علی و سمانه | سه شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۷:۲۸ ق.ظ | ۲ نظر

جمعه 3 اردیبهشت 95

پس از آنکه روز پنجشنبه در تالاب هورالعظیم سسک خوزی یا سسک بصره (Basra Reed Warbler) را نیافتیم (البته سید بابک موسوی، عکاس برجسته پرندگان و حیات وحش کشور، تقریبا مطمئن بود سسک خوزی در تالاب مذکور زندگی نمی کند و این مطلب را عنوان کرده بود)، در روز پایانی سفر با راهنمایی ایشان، در منطقه میان آب دزفول به جستجوی آن پرداختیم.

  • علی و سمانه

مشاهده قمری معمولی بعد از پنج سال انتظار

علی و سمانه | شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

قمری معمولی از خانواده کبوترها و شبیه به قمری خانگی می باشد. اما بر خلاف نامش، در ایران چندان معمول نیست و به ندرت دیده می شود. در اروپا نیز قبلا گونه معمولی بوده اما امروزه تنها 40 درصد از جمعیت آن باقی مانده است. خلاصه برای دیدن این گونه زیبا، زیستگاه یا منطقه جغرافیایی خاصی سراغ نداشتیم، چرا که در تمام کشور ممکن است دیده شود. لذا، تنها در هر سفر به قمری های خانگی که همه جا دیده می شود دقت می کردیم که مبادا یکی از آنها قمری معمولی باشد. 

طی بازدید از تالاب هورالعظیم از آقای نیک فلک که زحمت همراهی و راهنمایی را تقبل کرده بودند، سوال کردیم که آیا ممکن است در حوالی اهواز دیده شود. گفتند دیروز در پارک گمبوعه اهواز دیده اند! بسیار متعجب و هیجان زده شدیم! با اینکه هنگام ظهر از بازدید هورالعظیم زیر آفتاب سوزان بازگشتیم و تقریبا رمقی برای گشت مجدد نداشتیم، اما مصمم شدیم عصر هنگام برای پیدا کردن قمری معمولی به پارک مذکور برویم. غافل از اینکه قمری های معمولی در این پارک نیازی به پیدا کردن ندارند! و در پارک به محض پیاده شدن از ماشین ، صدای آنها را شنیدیم و با کمی دقت، یکی از آنها را بر روی شاخه یافتیم. در ادامه گشت تا غروب آقتاب نیز 30 قطعه قمری معمولی در پارک گمبوعه دیدیم.

6u70__mg_1042.jpg 

  • علی و سمانه

طلسم تالاب هور العظیم

علی و سمانه | شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۷:۰۷ ق.ظ | ۰ نظر
پنجشنبه 2 اردیبهشت 94

طی قرار قبلی با رضا نیک فلک فعال و مطلع زیست محیطی شهر اهواز، صبح خیلی زود به قصد تالاب هورالعظیم از اهواز خارج شدیم تا حداکثر استفاده از خنکای صبح را داشته باشیمگونه های هدف در این بازدید، باکلان مارگردن، سسک بصره، گنجشک رودخانه ای و به احتمال تقریبا محال غول حواصیل بود.

تالاب هورالهویزه یا هورالعظیم در منطقه مرزی جنوب غرب، حدفاصل شهرهای هویزه و بستان در شمال و خرمشهر در جنوب قرار دارد. تنها یک سوم از کل مساحت این تالاب در ایران قرار دارد و همین بخش بعد از تالاب های انزلی و شادگان، سومین تالاب بزرگ کشور است. گذشته از ارزش اکولوژیکی و اقتصادی تالاب، از دید پرنده نگری این تالاب به دلیل قرار گیری در حد انتهایی منطقه زیستی جغرافیایی آفریقایی دیدن برخی پرندگان مانند باکلان مارگردن (African Darter) به این منطقه محدود است.

بوتیمار کوچک

  • علی و سمانه

دریاچه شگفت انگیز سد دز

علی و سمانه | دوشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۷:۰۹ ق.ظ | ۰ نظر

چهارشنبه 1 اردیبهشت 95

با تکمیل شدن گروه 6 نفره همسفران در دزفول، ساعت 8:20 صبح طبق هماهنگی قبلی با آقای گشتاسب شهی زاده، راهنمای گردشگری در روستای پامنار، برای گشت در دریاچه سد دز و دیدن جغد ماهیخوار از مسیر دزفول-شیهون به سمت روستای مذکور حرکت کردیم.

  • علی و سمانه

زیر آفتاب سوزان خوزستان

علی و سمانه | يكشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۷:۱۲ ق.ظ | ۰ نظر

31 فروردین تا 3 اردیبهشت 95

در آخرین روزهایی از بهار که دمای هوا در خوزستان کمتر از 35 درجه سانتیگراد است، موفق شدیم سفر خوزستان را برگزار کنیم. سفری که با زمانبندی پیچیده و شرایط سخت آب و هوایی (برای ما که در منطقه نسبتا معتدل زندگی می کنیم) برگزار شد اما نتایج شیرینی در برداشت.

قرار بر این بود که سفر مذکور در هفته سوم فروردین انجام شود، اما به دلیل مسائل هماهنگی، به هفته اول اردیبهشت موکول شد. اگرچه گونه های زمستان گذران در این موقع از سال دیده نمی شوند و پیش بینی می شد هوا به طور قابل ملاحظه ای گرم باشد، اما فرصت بعدی برای انجام چنین سفری چندین ماه بعد بود. لذا بار سفر بستیم و بخت با ما یار بود که در این تاریخ، دوستان خوبمان درنا مجاب، میترا گلستانی، راحله حقانی و یاشار صدف زاده نیز همراه شدند.

زمابندی از این جهت پیچیده بود که تلاش بسیاری انجام شد تا با کمترین مقدار مرخصی بیشترین زمان حضور در خوزستان را به همراه دو خودرو برای گشت در منطقه داشته باشیم. برای این منظور، دو نفر از اعضای گروه صبح سه شنبه به سمت دزفول حرکت کردند و یک خودرو را به دزفول رساندند. یک نفر همان شب با هواپیما به آنها پیوست و سه نفر باقیمانده سه شنبه شب با اتوبوس حرکت کرده و چهارشنبه صبح پس از تحویل خودروی یک دوست در دزفول، به جمع همسفران پیوستند. در مسیر برگشت نیز عصر جمعه در دو گروه به سمت تهران بازگشتیم: دو نفر با اتومبیل و سایر دوستان با اتوبوس. همگی صبح شنبه به تهران رسیدیم و 3 نفر از 6 نفر پس از انجام مقدمات مربوطه راهی محل کار شدیم! و همه ی این ماجراها و همت دوستان موجب شد این برنامه یکی از خاطره انگیزترین سفرهایمان باشد.

هدف از سفر، دیدن جغد ماهیخوار در دریاچه سد دز و باکلان مارگردن و سسک بصره در تالاب هورالعظیم بود. اگرچه دو گونه اول رخ ننمودند، اما گونه های بسیار خوبی که بعضا 5 سال به دنبال آنها بودیم را مشاهده نمودیم. آخرین گونه ی مشاهده شده در این سفر گنجشک رودخانه ای بود که پس از نزدیک به دو ساعت گشت زیر آفتاب سوزان ساعت دو بعد از ظهر در گرمای 32 درجه آن را یافتیم.

همچنین آشنایی با رضا نیک فلک فعال محیط زیست شهر اهواز که اطلاعات بسیار خوبی از وضعیت پرندگان در خوزستان و سایر استانهای کشور دارند، و دیدار با محمد توحیدی فر و گروه پنج نفره از پرنده نگرهای سویسی که همراه ایشان بودند از دیگر اتفاقات خوب این سفر بود.

  • علی و سمانه