پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

اولین مشاهده طاووسک در استان تهران

علی و سمانه | يكشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۳۵ ق.ظ | ۰ نظر

شنبه 2 آبان 94 در یک بازدید نیمروزی از تالاب عشق آباد در نزدیکی ورامین، در میان نیزارهای شمالی تالاب با کمال تعجب یک طاووسک (Purple Sawmphen) را مشغول گشت زنی و تغذیه دیدیم.

طاووسک

طاووسک از خانواده یلوه هاست که پراکندگی آن بر اساس منابع، تنها برخی تالاب های نوار خزری و تعدادی تالاب در نیمه جنوبی کشور بوده است. با پرس و جو از منابع و اساتید مربوطه، مشخص گردید این اولین مشاهده از طاووسک در استان تهران می باشد.

اولین سوالی که به ذهنمان خطور کرد این بود که آیا طاووسک در سالهای گذشته در این منطقه و لابلای نی ها زندگی می کرده و ما از آن بی خبر بودیم یا به تازگی به منطقه آمده است؟

همانطور که پیشتر در پست «گزارش مشاهدات در تالاب عشق آباد طی دی ماه 90 تا دی ماه 92» ارائه گردید، تا پیش از تغییر مدیریت تالاب (حوضچه پرورش ماهی) مراجعات متعدد و بسیاری به تالاب عشق آباد داشتیم و طی 50 یا 60 مرتبه ای که تا به امروز در منطقه مذکور به جستجوی پرنده ها پرداختیم، هرگز به طاووسک برنخورده بودیم. در جدول زیر سوابق مشاهدات یلوه ها در این تالاب آورده شده است.*

همانطور که در جدول مشاهده می شود یلوه های آبی، کوچک و خالدار نیز به ندرت در منطقه دیده شده اند، اما شاید بتوان این مسئله را با مخفی کار بودن و مشکل بودن دیدن آن ها در میان نی ها به دلیل سایز کوچکشان تفسیر نمود. ولی یلوه های بزرگ مانند چارخور بارها مشاهده شده اند. همچنین در مشاهده پیشین طاووسک در تالاب های لنگور و آغوزبن بابل که گزارش آن در پست «سفر 18 ساعته برای دیدن طاووسک!»، به نظر نمی رسید طاووسک واهمه چندانی از دیده شدن و نزدیک شدن به انسان داشته باشد. بر این اساس، تصور ما بر این است که احتمال اینکه پرنده پیش از این در تالاب عشق آباد حضور داشته اما مشاهده نشده، بسیار ضعیف می باشد.



* مشاهدات، آمارها و عکس های این وبلاگ تنها مربوط به بازدیدهای نویسندگان می باشد، مگر آنکه مورد دیگری ذکر شود. لذا سوابق کلی منطقه را پوشش نمی دهد.



  • علی و سمانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">