پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

جغدهای گوش دراز (شاخدار) در مهرشهر کرج

علی و سمانه | يكشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۶:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر

جمعه 22 آبان 94

مهرشهر کرج محله ای سرسبز و دارای درختان قدیمی و مرتفع می باشد. در میان این درختان برافراشته، سالهاست که زمستان ها 6-7 جغدشاخدار در کنار هم قابل مشاهده هستند. شاید بتوان گفت جغدهای مذکور در سال های گذشته که ترکیب غالب منطقه باغهای بزرگ و پردرخت بوده اند، در آن به زمستان گذرانی می پرداختند. در سالهای بعد که ساخت و سازهای بسیاری انجام شد و دیگر باغ های چندانی وجود نداشتند، جغدهای نسلهای بعد همچنان به آمدن به منطقه ادامه دادند. نکته بسیار جالب برای ما آن است که چرا جغدها به باغهای یاقیمانده نقل مکان نکردند و داخل خیابان یا کوچه روی درختان و جلوی پنجره ساختمان ها مستقر می شوند! در این مورد هنوز به جوابی نرسیده ایم.

صبح جمعه به همراه دوست خوب و پرنده نگر با سابقه، آقای هادی امینی به دیدن جغدها رفتیم. با آدرسی که با راهنمایی دوست عزبز، آقای بهراد فرخنده داشتیم به راحتی آنها را یافتیم. 8 جغد روی درختها مشغول استراحت روزانه بودند.

نشستن جغدها در ارتفاع بالا و ضدنور بودن موقعیت امکان مناسبی برای عکاسی را فراهم نمی کرد.

بودن جغدها به فاصله کم از پنجره های ساختمان قدری نگرانی از حساس شدن ساکنان یا همسایه ها از وجود دوربینهای دوچشمی و تله را به وجود می آورد. جالب آن بود که تنها خانه ای که ساعت 7-8 صبح رفت و آمدهای مکرر از آن انجام می شد، خانه ی مذکور بود!! اما خوشبختانه افراد حساسیتی در قبال حضور ما در مقابل منزلشان نداشتند.

بعد از دیدن جغدها، در زمینهای کشاورزی منطقه گشتی زدیم و تعدادی پرنده شامل موارد ذیل مشاهده کردیم:

دارکوب سوری، گنجشک درختی، چرخ ریسک بزرگ، سهره جنگلی، سسک چیف چاف، سهره سبز، گنجشک خانگی، یک گونه شاهین سان و یک گونه طوطی سان.


  • علی و سمانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">