پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

هدیه هایی از صنایع دستی لامرد

علی و سمانه | دوشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۲، ۰۸:۰۰ ق.ظ | ۰ نظر

در پست دوم از سفر بوشهر اومد که روز عاشورا ما مهمون 2 خانواده از شهرستان لامرد بودیم که دوستان آرش بودند. یکی از این خانواده ها تازه عروس و داماد بودند که خونه ی بسیار زیبایی داشتند. سردر خونشون نظر چشم آویخته بودند که از نمک و پارچه های رنگی و سایر تزیینات ساخته می شه. طبق توضیحاتی که دادند، تازه عروس و دامادها و یا کسانی که تازه خونه ساخته اند، نظر چشم آویزون می کنند و این باقی می مونه تا آفتاب و باد فرسوده ش بکنه و خودش به زمین بیافته.


از این نظر چشم ها خیلی خوشم اومده بود اما مغازه ها تعطیل بودند و نتونستم بخرم. از آرش خواهش کردم بگیره و تهران که اومد بیاره. ظاهرا دوستمون فاطمه خانم (خواهر عروس خانم) که متوجه شدن من نظر چشم می خواهم، زحمت کشیدن و از هر دو مدل درست کردن و برام فرستادن (که زودتر از آماده شدن گزارش سفر به دستم رسید!!)

تصویر 1- نظر چشم ها- مربوط به شهرستان لامرد

نظر چشم اول از سنگ نمک یک تکه درست شده است.

توی این سفر از فاطمه خانم خواهش کرده بودم که ببینه کی می تونه از عروسک های محلی منطقه درست کنه. فاطمه خانم هم باز شرمنده کرد و خودش این دو تا عروسک قشنگ رو برام درست کرد.

این عروسک ها با پارچه های رنگارنگ و وسایل خیلی ساده درست شده اند. اسکلتشون هم 2 تکه چوبه که به صورت چلیپا روی هم قرار گرفته اند.

تصویر 2- عروسک محلی با دست های متحرک- شهرستان لامرد

این عروسک یه بند زیر دامنش داشت که با کشیدن آن می شه دستهای عروسک رو بالا و پایین برد.

تصویر 3- عروسک محلی بدون صورت- شهرستان لامرد

ا

در یک فرصت مناسب توضیح می دم که چرا همچین عروسک هایی رو خواسته بودم.

  • علی و سمانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">