پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

همچنان در پارک های تهران- چیتگر، پارکشهر

علی و سمانه | شنبه, ۱ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۴۳ ب.ظ | ۰ نظر

پنج شنبه 29 آبان 93

در ادامه گشت زنی در پارک های تهران برای مشاهده پرندگان زمستان گذران این شهر، به پارک چیتگر رفتیم. به دلیل وسعت بسیار، پیدا کردن محل تجمع پرندگان1 در پارک چیتگر به مراتب مشکل تر از سایر پارک ها می باشد. اما خوشبختانه طی چند مرتبه اخیر مراجعه به پارک 2-3 محل تجمع خوب یافته ایم که نیاز به بررسی بیشتر دارد. تفاوت دیگر چیتگر با سایر پارک های تهران در نوع درختان آن است. به دلیل اینکه سطح وسیعی از پارک چیتگر را تنها درختان سوزنی برگ مانند کاج پوشانده و تنوع پوشش سایر پارک ها در آن دیده نمی شود، لذا به طور کلی تنوع پرندگان آن نیز به نسبت پارکهای دیگر چندان زیاد نیست.

جالب اینجاست امسال با سرد شدن هوا به هر پارکی که رفتیم، سسک تاج طلایی را دیدیم، از جمله در چیتگر و روز بعد در پارکشهر! این درحالی است که سال گذشته به هیچ عنوان چنین پرنده ای را ندیده بودیم!

جدول 1- لیست پرندگان مشاهده شده در پارک چیتگر


جمعه 30 آبان 93

در کشورمان دو گونه طوطی به نام های شاه طوطی و طوطی طوق صورتی در طبیعت قابل مشاهده هستند. البته هر دوی این طوطی ها بومی ایران نبوده و با رهایی از قفس به زندگی و تولید مثل در طبیعت پرداخته اند.

پارک شهر به نظر بهترین محل برای دیدن طوطی ها می باشد. بارها در این پارک شاه طوطی ها را روی شاخه های درخت دیدیم و حتی عکس های خوبی نیز تهیه کردیم. اما در سایر پارک ها تنها موفق به دیدن طوطی ها در حال پرواز با سرو صدای همیشگی شان، شدیم.

شاه طوطی

این بار برای دیدن طوطی طوق صورتی به پارکشهر رفتیم. با کمی جستجو، به صدای یک طوطی برخوردیم که به نظر می رسید روی درخت نشسته است. با دقت بیشتر به پای درخت مربوطه رسیدیم. معمولا طوطی ها در تاج پوشش درخت می نشینند که دیدن آن ها اندکی مشکل می شود. اما این بار با کمال تعجب دیدیم دو طوطی طوق صورتی در ارتفاع میانی درخت روی شاخه ها نشسته اند. وقتی شروع به عکاسی از آنها کردیم، از خوش شانسی مان، یکی از طوطی ها بال زد و به پایین ترین شاخه درخت و دقیقا روبروی ما آمد و چند لحظه ای روی آن نشست!

طوطی طوق صورتی


جدول 2- لیست پرندگان مشاهده شده در پارکشهر



1-Hot Spots

  • علی و سمانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">