پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

چابهار و جنوب شرق- دی ماه 92 (بخش نخست)

علی و سمانه | چهارشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۲، ۰۸:۰۳ ق.ظ | ۰ نظر

سفر به چابهار

بخش نخست

سـفر 12 روزه به چابهار رو در نـخستین روز زمستــان 92 شروع کردیم. سفری که مدتها انتـظارش رو می کشیدیم.

(تصویر 1)  مسیر حرکتمان روی نقشه ی کشور

سال گذشته در نظر داشتیم تعطیلات تاسوعا-عاشورا به چابهار برویم. اما گفته شد در همچین مناسبت هایی جو شیعه-سنی کمی متشنجه و زمان مناسبی برای سفر به اون منطقه نیست. به ویژه اینکه تاسوعای سال 89 هم 2 بمبگذاری در چابهار اتفاق افتاد. لذا یک ماه بعد از اون یعنی اوایل بهمن بلیت گرفتیم که برنامه ی همسفرامون عوض شد و ناگزیر برنامه رو کنسل کردیم.

به دلیل شرایط منطقه و بعد مسافت، دورنمای سفر نسبتا مشکل به نظر می رسید. تقریبا همیشه نقاط مرزی شرایط ویژه ای دارند. شرایط ویژه هم نداشته باشند، اینقدر که همه چی امنیتیه، خود آدم حس عدم امنیت داره! حالا به این اضافه کنید غرابت! فرهنگی رو و بازم اضافه کنید اخبار ناآرومی و بمب گذاری و گروگان گیری و ... رو. خلاصه، وقتی مسافت 5600 کیلومتری و شرایط خاص منطقه رو برای خودمون حل کردیم و استارت کار رو زدیم، سفر خیلی خوووووب جور شد. همه ی  روزها عالی بودند. تنها بودن در چابهار کمی برامون سخت بود که اقامت چابهار بین جمع آشنایان جور شد! چند گونه ی خیلی خوب دیدیم! یه روز افتخار همراهی با چند استاد عکاس پرندگان رو داشتیم! با اینکه یک هفته قبل و یک هفته بعد از سفرمون توفان و بادهای موسمی شدید بودند، اما در طول سفر ما هوا عالی بود!

در این سفر یه اسپانسر هم داشتیم که باجناق گرامی بودند. به لطف ایشون اقامتهامون خیلی خوب و راحت بودند.

در سفر قبلی که سال 86 به چابهار داشتم، بازدید از گواتر موفق نبود. یعنی نزدیکی های پسابندر دیگه نتونستیم به وحشتمون غلبه کنیم و برگشتیم. دلیلش هم جو ناآشنای منطقه، قفل غول پیکر روی در پاسگاه انتظامی کنار جاده، قیچی کردن یه 18 چرخ وسط جاده و دیدن 40 نفر بلوچ دور و برش، دیدن ماشین های مدل بالا که تو جاده ای به باریکی نخ با سرعت نور حرکت می کردند و ... بود. اما امسال، یا شرایط فرق کرده بود یا دید من یا هردو!

کلا که برای گشت اطراف چابهار و همین طور سیریک و جاسک و مسیر جاسک-چابهار نیاز به ماشین داشتیم، لذا تصمیم گرفتیم با ماشین شخصی مون بریم. اما زمانی که برنامه ی سفر رو می ریختیم، من می گفتم برای رفتن به گواتر یه آژانس با پلاک منطقه آزاد بگیریم. اما علاوه بر اینکه تا گواتر رفتیم، شیر شدیم (شیر شدم!) و به سمت شمال هم تا درگس رفتیم.

شهرهای هدف سفرمون عبارت بودند از:

-          چابهار

-          گواتر

-          ریکوکش

در کنار اینها، از دیدنی های سیرجان و شهربابک که در مسیر بودند هم بازدید کردیم.

برای انتخاب سایت های پرنده نگری در نوار ساحلی شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان و پیداکردن موقعی اونها از «Waterbirds in Iran, 2009» که گزارش سرشماری زمستانه ی پرندگان تالابی هست و راهنمایی های آقای میثم قاسمی (از کارشناسان خبره ی محیط زیست) استفاده کردیم. گزارش مذکور که در اینترنت قابل دسترس هست خیلی عالیه. در مورد تمام سایت ها توضیح داده که پیاده، سواره یا آفرود میشه رفت و اینکه چقدر ارزش وقت گذاشتن داره یا چه چیزهایی رو میشه انتظار داشت. همه ی سایت ها عکس هوایی دارند و بعضی ها هم GPS point. خلاصه فوق العاده س. البته بازدیدهای مربوطه در سال 2009، حدود یک ماه بعد از تاریخ سفر ما بوده اند. لذا زمانی که ما به برخی سایت های فصلی، مانند تالاب لیپار، مراجعه کردیم، تالاب هنوز به اوج پرآبی و تنوع پرندگان خودش نرسیده بود.

به دلیل وسعت منطقه و کمبود وقت، سایت هایی رو برحسب مسیر دسترسی و گونه های محتمل لیست کردیم و گفتیم در طول سفر تصمیم می گیریم که دقیقا کدوم ها رو بریم. نهایتا سایت هایی که رفتیم اینها بودند:

-         بندر و خور پزم                      N252247 E601806

-         خورآذینی                 N261923 E570710

-         دو کوهک و معدن سنگ قشم N265939 E561225

-         کشتارگاه بندرعباس   N271837 E562002

کمی دقت روی نقشه راه ها نشان میده که جاده ی میناب تا چابهار ساحلی نیست ولی نمی دونم چرا تو رویاهامون این جاده ساحلی بود و هر جا فاصلمون با دریا کم می شد، منتـظر بودیـم که الان دیگه چـشم انداز دریـا رو می بینیم. امـا در هــر صورت این جاده زیبایی های خاص خودش رو داشت.