پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

تالابهای بندعلیخان و کوه مره در جاده قم-گرمسار

علی و سمانه | دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۱۵ ب.ظ | ۰ نظر

پنجشنبه 19 فروردین 94

بر اساس هماهنگی قبلی، مقرر شد پنجشنبه عصر از شهر قم و به همراه رضا علی اصل به سرمحیطبانی پلنگ دره رفته و روز بعد به همراه محیطبان احمد بحری در منطقه گشت بزنیم. لذا از فرصت استفاده کرده و برنامه روز پنجشنبه را به تالاب های جاده قم-گرمسار یعنی بندعلیخان و کوه مره اختصاص دادیم. این تالاب ها مناطق بسیار خوبی برای مشاهده برخی پرندگان می باشند اما متاسفانه به دلیل بعد مسافت (حدود 100 کیلومتر برای بندعلیخان و 140 کیلومتر برای کوه مره از خروجی تهران در ابتدای جاده قدیم قم) شاید شرایط رفت و آمد به آنها چندان مهیا نباشد.

تالاب بندعلیخان

تالاب بندعلیخان در منطقه حفاظت شده کویر قرار دارد و پیشتر پاسگاه محیطبانی نیز داشته است. اما با خشک شدن نسبی تالاب، پاسگاه برچیده شد و امروزه ورود به آن آزاد است. گونه های قابل توجهی چون سسک سردودی، میوه خوار، دم چتری و در صورت وجود آب در منطقه، انواع آبزی ها و کنار آبزیها، قابل مشاهده هستند. سال گذشته نیز در اول خردادماه به طور اتفاقی دو شبگرد مصری در دشت مسیر دسترسی به تالاب مشاهده کردیم. چون این مشاهده در فصل زادآوری بوده، احتمال می رود با انجام گشت دقیق (به دلیل استتار بالای پرنده) در منطقه بتوان بازهم آنها را مشاهده نمود.

گزارش دیگری از تالاب بندعلیخان را می توانید اینجا ببینید.

ساعت 8:30 صبح به تالاب رسیدیم و تا 11:30 در محوطه به گشت زنی پرداختیم.

چک چک

خروس کولی دم سفید

نوک خنجری (آواست)

یک آواست در میان دسته ای از چوب پاها

آبچلیک های شکیل و چوب پاها

سلیم کوچک در فرم تابستانه

تالاب کوه مره، در کنار جاده قم گرمسار قرار گرفته است. یا به عبارتی جاده قم-گرمسار از وسط آن کشیده شده است! این منطقه شامل دشت پهناوری است که در بخش هایی از آن آب قره چای در آن با عمق اندکی پخش شده است. اوایل بهار در صورت بارش مناسب، دشت پر آب است و انواع آبزی ها و کنار آبزی ها با جمعیت های قابل توجه در آن دیده می شود. این تالاب محل خوبی برای مشاهده فالاروپ گردن سرخ و گلاریول بال سرخ می باشد. سال گذشته یک جوجه از سلیم شنی مشاهده نمودیم، اما به نظر می رسد تنها به دلیل گرم شدن زودتر از موعد هوا باشد و تصور نمی رود در این منطقه زادآوری وجود داشته باشد. به نظر می رسد پرندگان به صورت عبوری برای مدت محدودی در این منطقه استراحت می نمایند.

ساعت 11:30 به خروجی جاده تالاب از جاده قم -گرمسار برگشتیم و از همان محل و از طریق جاده گاز به سمت تالاب کوه مره حرکت کردیم. در راه از کنار کاروانسرای دیرگچین نیز گذشتیم. تالاب کوه مره محدوده وسیعی دارد و بخش هایی از آن نیز در کنار جاده قم-گرمسار واقع شده است. اما به دلیل فعالیت های راهسازی و رفت و آمد خودروها، تجمع پرنده ها اندکی از جاده فاصله گرفته است. اما در بخش های جنوبی که از طریق جاده گاز قابل دسترس هستند، می توان پرنده ها را از فاصله کمتری مشاهده نمود. 

البته با رسیدن به تالاب، پس از طی 600-700 متر، جاده به دلیل عبور آب قابل عبور نمی باشد. اما از همان نقطه نیز می توان مشاهدات خوبی داشت. ساعت 12 تا 13 به تماشای پرنده ها نشستیم اما دیگر خورشید به وسط آسمان رسیده و هوا بسیار گرم شده بود. پشه های زیادی نیز اطرافمان وجود داشتند. لذا برای استراحت و نهار به کاروانسرای دیرگچین برگشتیم.


 بعد از نهار، از جاده خروجی کاروانسرا به جاده آسفالت قم-گرمسار وارد شدیم. به دلیل وجود گاردریل در وسط جاده، برای دور زدن به سمت قم حدود ده کیلومتر به سمت چرمشهر بازگشتیم و در ابتدای جاده بندعلیخان از طریق زیرگذر به سمت مخالف جاده (سمت قم) وارد شدیم. دوباره از مقابل کاروانسرا (این بار در جاده آسفالته) عبور کردیم و به حاشیه تالاب کوه مره رسیدیم و توقف یک ساعته ای داشتیم.



مسیر دسترسی به جنوب تالاب کوه مره

تالاب کوه مره

بسته بودن امتداد جاده گاز به دلیل عبور آب



چکاوک پنجه کوتاه

نوک پهن

پرستودریایی نوک کاکایی


جمعیت اردک ها در تالاب کوه مره

سلیم طوقی کوچک

  • علی و سمانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">