پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

بوتیمار پرنده ای عجیب

علی و سمانه | چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۳۲ ق.ظ | ۲ نظر

بوتیمارها پرندگانی مخفی کار از خانواده حواصیل ها هستند. در ایران دو گونه بوتیمار کوچک و بزرگ یافت می شود که هر دو رفتارهای عجیبی دارند.

بوتیمار کوچک

به طور کلی پرندگان خانواده حواصیل ها همگی گردن بلندی دارند که همیشه به صورت S نگه می دارند. در موقع شکار ماهی و سایر آبزیان، می توانند در یک لحظه، به صورت فنری گردن خود را راست کرده و به با نوک تیز خود به شکار حمله ور شوند. در برخی حواصیل ها مانند اگرت سفید، طول گردن به روشنی دیده می شود.

اگرت سفید- خور تیاب، میناب


در حواصیل هایی مانند بوتیمار، به نظر می رسد طول گردن بسیار کوتاه باشد، اما...

بوتیمار کوچک- تالاب زاغمرز

بوتیمار بزرگ

بوتیمار پرنده ای است که آن را غم خورک نیز نامیده اند. بر اساس باورهای کهن بوتیمار پیوسته در کنار آب می نشیند و از غم آنکه مبادا آب کم شود با وجود تشنگی آب نمی خورد![1] به طور کلی خیلی وقت ها ممکن است حواصیل ها را در کنار آب بدون حرکت ببینیم. اغلب این رفتار تغذیه ای آنهاست و برای زیر نظر گرفتن طعمه این کار را می کنند. اما در این میان بوتیمار از همه مخفی کار تر است. یکی از ویژگی های جالب و منحصر به فرد این پرنده آن است که در مواقع احساس خطر و نیز استراحت، لابلای نی ها جای می گیرد و سر و گردن خود را صاف و رو به بالا نگه می دارد.بدین ترتیب با خطوط طولی که روی گردن و سر دارد، به طور کامل در میان نی ها استتار می کند. جالب اینجاست که این پرنده از اعتماد به نفس بالایی برخوردارد است! یکبار که به طور اتفاقی متوجه حضور یک بوتیمار در لابلای نی ها شدیم، تا یک متری وی پیش رفتیم، اما در کمال خودباوری احساس می کرد ما همچنان وی را ندیده ایم!!

بوتیمار بزرگ در حال استراحت- تالاب عشق آباد، ورامین


سایر حواصیل ها

سایر حواصیل ها نیز ظاهر جالبی دارند که تصویر تعدادی از آن ها در ادامه آورده شده است.

حواصیل شب- خلیج گواتر

حواصیل هندی- خور آذینی، جاسک

حواصیل ارغوانی- تالاب عشق آباد، ورامین

حواصیل خاکستری در طلوع آفتاب- خور تیاب، میناب


[1] برگرفته از لغتنامه دهخدا

  • علی و سمانه

نظرات  (۲)

واقعا پرنده عجیبیه.

ممنون از وبلاگ خوبتون.

پاسخ:
سپاس
سلام من یه جوجه حواصیل پیدا کردم زیر نکش روشنه و رو اون تیره غذا باید چی بهش بدم و چقدر شما میدونید یا ن درضم اطلاعاتت تون ک تو سایت دادید عالی بود خیلی ب درد من خورد
پاسخ:
دوست عزیز، ممنون از اظهار نظرتان.
از آنجا که نگهداری پرنده های وحشی در منزل کار بسیار مشکلیه، پیشنهاد می کنیم آن را به اداره محیط زیست شهر خود و یا در تهران به پارک پردیسان تحویل نمایید.
پا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">