پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

تماشای گیاهان- کوه های جارو

علی و سمانه | دوشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۱۸ ب.ظ | ۱ نظر

روز پنج شنبه 7 خرداد 94 قصد داشتیم به خودمان استراحت دهیم اما نهایتا نزدیک ظهر به کوه های جارو در کنار جاده تهران-بویین زهرا رفتیم. این بار گونه هدف «کلاه میرحسن» بود!  بر خلاف برنامه های قبلی که هدف تماشای پرندگان بود، این بار به قصد دیدن گلهای گیاه کلاه میرحسن رفتیم.

کلاه میرحسن گیاهی پشته ای است که در نواحی بسیاری از کشور دیده می شود. بوته های کوچک و بزرگ آن دقیقا به شکل یک کلاه گرد روی زمین قرار گرفته و به راحتی قابل تشخیص هستند. پیشتر تصویری در کتاب «طبیعت گردی با گیاهان ایران» از این گیاه دیده بودیم که تمام بوته پر بود از گل های ریز و زیبا. این منطقه نزدیک ترین محل به تهران بود که می دانستیم در آن کلاه میرحسن یافت می شود. این روزها نیز (با اینکه اندکی دیر است) اکثر گیاهان گل دارند، لذا برای دیدن کلاه میرحسن گلدار راهی شدیم.

تصاویری از منطقه در پست پرنده نگری در کوه های جارو ارائه شد. با اینکه در نگاه اول چنین منطقه ای خشک و بی آب و علف به نظر می رسد، اما گل ها و گیاهان بسیار زیبا و جذابی را مشاهده کردیم که تصاویر آن ها در ادامه آورده شده است. خوشبختانه کلاه میرحسن گلدار نیز دیدیم، هر چند بوته های آن چندان پر گل نبودند.

در برخی تصاویر دست عکاس به عنوان مقیاسی برای نمایش سایز فوق العاده کوچک گل آورده شده است. البته در چنین مواردی روش علمی برای اینکار، قراردادن یک خط کش در کنار سوژه می باشد.

برای شناسایی گیاهان از کتاب «طبیعت گردی با گیاهان ایران» استفاده شده است که نام آنها زیر عکسها نوشته شده است. تعدادی از گیاهان نیز شناسایی نشده باقی مانده اند.

کلاه میرحسن

اسپند

گوش بره زرد

تصاویری از گوش بره بنفش در دامنه های زاگرس در پست تماشای گیاهان آورده شده است.




خارشتر

خارشتر گیاهی خاردار است که در اغلب نقاط کشور دیده می شود. روی ساقه های خارشتر گل های قرمز رنگ ریزی می روید، اما متاسفانه ظاهرا زمان حضور ما در این منطقه، زمان گلدهی خارشتر نبوده است.

کنگر



چوبک





شناسایی برخی از گیاهان در حال تکمیل می باشد.



  • علی و سمانه

نظرات  (۱)

سلام.ممنون از سهیم کردن دیگران از تجربیات زیبایی که دارید.
 .خیلی وارد نیستم ولی مطمین هستم عکس یکی مانده به آخر تاتاری نام دارد یا carduud
آخری نیز به احتمال زیاد نوعی گون است  

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">