پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

قله درفک و دریاچه خلشکوه

علی و سمانه | شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۱۵ ب.ظ | ۰ نظر

قله درفک به ارتفاع 2705 متر از سطح دریا، یکی از معروف ترین قله های البرز غربی و در استان گیلان واقع شده است. شاید اگر به نقاط مختلف ناحیه خزری کشور سفر کرده باشید، بعد از مدتی خواهید گفت تقریبا تمام مناطق گردشگری شمال شبیه هم هستند! اما در مورد قله و جنگل درفک قطعا نمی توان چنین سخنی گفت. عبور از جنگل سنگفرش شده با تخته سنگ های بزرگ، گذر از میان کوه های سنگی و رسیدن به برفچال (غار برفی) و پرتگاهی عمیق، این منطقه را از نظر گردشگری منحصر به فرد می سازد.

علاوه بر زیبایی ها و سکوت وصف ناپذیر منطقه، دیدن صعوه ابروسفیدی در دهانه غار که در زمان شکار حشرات ترسی از انسان نداشت و حتی تا فاصله یک متری نیز نزدیک می شد و تجمع سایر پرندگان شامل صعوه کوهی، گنجشک برفی، توکای بزرگ، توکای طوق دار، زاغ نوک سرخ، دم سرخ، چلچله کوهی در دهانه همین غار از نکات جالب توجه سفر بود.

چهارشنبه از جاده تهران-رشت به سمت منجیل حرکت کردیم. نزدیک ظهر، پس از پر کردن باک بنزین در رستم آباد از مسیر توتکابن به سمت بره سر و شیرکوه حرکت کردیم.  با عبور از چندروستا به سمت قله درفک حرکت کردیم. برای رسیدن به این قله مسیرهای کوهنوردی متعددی وجود دارد. اما مسیر دسترسی با ماشین تنها یکی است. در این مسیر جزئیات آن به زودی ارائه می گردد، پس از خروج از جنگل های شمال که برای اغلب ما آشناست، به جنگل زیبای سنگی می رسیم. کف جنگل انباشته از تخته سنگهای نسبتا بزرگی هستند که خزه ها آنها را تزیین کرده اند. مسیر عبور تقریبا عمود به شیب جنگل می باشد.

مسیر زیبای منجیل به سمت بره سر

برای نهار، استراحت و لذت بردن از مناطق اطراف دو ساعت توقف کردیم. لیست پرندگانی که در طول زمان توقف و از ابتدای جنگل ها تا به اینجا مشاهده شدند در ادامه آورده شده است.

درختی کهنسال در مسیر

کم کم جنگل از حالت بسته خارج شده و آسمان دیده می شود. با پایان یافتن جنگل، وارد جاده سنگلاخی و پر فرازی می شویم که پیچ های تندی دارد. بالای مسیر، دیگر از شیب ها و پیچ های تند خبری نیست اما جاده همچنان سنگلاخی است. با عبور از تپه های کوچک و بزرگ سنگی که منظره ای رازآلود ساخته اند به دشت پهناوری در میان کوه ها می رسیم که خانه های ییلاقی عشایر و دو دریاچه کوچک در آن دیده می شوند. هوای ابری و نور نارنجی غروب آفتاب زیبایی را دوچندان کرده بودند.

دامنه های سنگلاخی درفک

ییلاق عشایر

لطف عزیزان کوهنورد!

با توجه به اطلاعاتی که از گردشگران پیشین کسب کرده بودیم، می دانستیم که پرتگاه عمیق و زیبایی در منطقه وجود دارد. با راهنمایی مسیر ذخیره شده در GPS به سمت آن حرکت کردیم. به انتهای مسیر که رسیدیم پیاده شدیم، اما همچنان چیزی دیده نمی شد جز سطح صافی که در تصویر زیر آمده است!

لبه پرتگاه

وقتی به لبه ی پرتگاه رسیدیم، با کمال ناباوری مناظر شگفت انگیز و بی نظیری زیرپایمان بود!

پرتگاه

پاژی!

سنگی مشابه مغز!

در ابتدای مسیر ورودی به منطقه یک خانه سنگی وجود دارد که تابلوی سوپرمارکت بر آن نسب شده است. خانه متعلق خانواده گرم و صمیمی ضیایی، یکی از دامداران منطقه است. در اینجا خدماتی که به گردشگران ارائه می شود شامل اجاره اتاق، پخت نان محلی گرم، آب معدنی، تخم مرغ و ماست محلی است.

از آنجا که ما شیفته شب مانی در چادر هستیم، با اجازه ایشان در کنار خانه اتراق کردیم. پسر کوچک آقای ضیایی که شام مهمان ما بود، پسری پر انرژی و بسیار کنجکاو بود. وی دو تخم کبک را به ما نشان داد که دوستانش از لانه پرنده برداشته بودند. گفت قصد دارد تخم ها را در لانه مرغها بگذارد که جوجه شوند! البته در زبان محلی به کبک «رزج» (Rezj) می گفت.

تخم کبک که توسط کودکان محلی از لانه برداشته شده بودند

کمی پس از ساعت 9 شب نیز یک گروه کوهنوردی شامل حدود 20 نفر در تاریکی شب ظاهر شدند و برای شب مانی به این خانه آمدند.

ساعت یک نیمه شب، در حالی که تنها دو ساعت از خواب ما می گذشت بادهای شدیدی شروع به وزیدن کردند. البته به گفته خانم ضیایی وزیدن این بادها در این منطقه بسیار معمول است. خلاصه با سر و صدایی که وزش باد ایجاد می کرد به علاوه صدای خر و پف یکی از کوهنوردان که در چادری به فاصله 2 متری از چادر ما خوابیده بود، سرانجام ساعت 5 صبح موفق شدیم بخوابیم! تمام طول شب تعجب ما از این بود که شخص مذکور چطور در این هیاهو چنین خواب عمیقی دارد!!

خلاصه ساعت 7 صبح برخاستیم و پس از جمع کردن وسیله ها مجددا به غار برفی رفتیم. غار برفی به صورت یک گودال طبیعی بزرگ منبع ذخیره ی بارش زمستانه در منطقه می باشد. به گفته افراد محلی معمولا تا تیرماه یخ و برف آن قابل استحصال می باشد. از آنجا که چشمه قابل شربی در منطقه وجود ندارد، عشایر برای شست و شو، تهیه نان و مواردی از این دست قالب های بزرگ برف را با استفاده از داس جدا کرده و پس از حمل داخل بشکه های بزرگ جای می دهند تا از آب حاصل از آن استفاده نمایند. جالب اینجا بود که این کار توسط زنان و در ساعات پایانی روشنایی روز صورت می گرفت.

دهانه برفچال یا غار برفی

دهانه برفچال از داخل غار و من به صورت یک نقطه!

قندیل ها

تکه ای از قندیل که توسط یکی از افراد محلی به خارج غار آورده شد

در بازگشت از غار برفی صبحانه دلچسبی از نان محلی گرم که خانم ضیایی برایمان پخته بودند و نیمرویی از تخم مرغ محلی خوردیم. تعداد دیگری نان و تخم مرغ نیز از ایشان خریداری کردیم و پس از خداحافظی به ادامه مسیر به سمت ییلاق داماش و دریاچه خلشکوه پرداختیم.

پخت نان محلی

بزغاله 4 روزه

صعوه ابروسفید

صعوه کوهی

توکای طوقی

چک چک

بخشی از مسیر درفک

گوسفندهای ببری!

تقریبا همه گوسفندهایی که در منطقه درفک دیدیم، همگی به شکل خاصی پشم زنی شده بودند.

مسیر درفک به داماش

داماش منطقه ای ییلاقی در استان گیلان است که زیستگاه اثر طبیعی - ملی سوسن چلچراغ، است. این گل Endemic ایران است یا به عبارتی تنها در ایران می روید. البته در خردادماه دیگر زمان گلدهی آن به پایان رسیده است و ما برای دیدن منطقه و استراحت و صرف نهار به آنجا رفتیم.

داماش

حدو ساعت 5 به دریاچه خلشکوه رسیدیم. مسیر دسترسی به این دریاچه از طریق جاده خاکی نسبتا خوب و همواری است و فاصله کمتری از مراکز جمعیتی دارد. به همین دلیل اطراف دریاچه خانواده های بسیاری دیده می شدند. البته تنها 4-5 گروه برای شب مانی باقی ماندند.

هوا ابری بود و هر لحظه به شدت ابرها اضافه می شد.  اگرچه هوا در آستانه منقلب شدن به نظر می رسید اما جای نگرانی نبود، چرا که در ابرهایی که به ما نزدیک می شدند، پدیده ویپرا مشهود بود. نور طلایی غروب آفتاب، آسمان کبود و وزش بادی که علف ها را تکان می داد، منظره ای رویایی ساخته بود.

دریاچه خلشکوه

مطلب در حال تکمیل می باشد.