پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

مشاهده ده ها هزار باقرقره شکم سفید

علی و سمانه | جمعه, ۱۱ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر
پنجشنبه 10 دی 94

باقرقره های شکم سفید یکی از هفت گونه باقرقره خانواده کبوترسانان ایران بوده و در شمال و شمال شرق کشور زمستان گذرانی می کنند. البته در ناحیه خوزستان و از جلمه تالاب حله زادآوری دارند. تجمع این پرندگان در دشت گمیشان قابل توجه است و هر ساله ده ها هزار باقرقره شکم سفید به این منطقه می آیند. امسال موفق شدیم به همراه دوستان عزیز، آقای هادی امینی و خانم فاطمه رحمانی نظاره گر دسته های عظیم باقرقره ها باشیم.


دسته های چندهزارتایی از باقرقره های شکم سفید


سال های قبل با وجود تلاش بسیار موفق نشدیم اطلاعات درستی از زمان حضور این باقرقره ها در منطقه کسب کنیم. چرا که روایت های مختلفی را شنیده بودیم که هیچیک به طور کامل قابل اعتماد نبودند. هنوز هم به درستی نمی دانیم این پرنده ها معمولا تا چه زمانی در منطقه حضور دارند. طبق تجربه سال گذشته می توان گفت اواخر بهمن و اوایل اسفند دیده نمی شوند. همچنین طبق اطلاعات دریافتی به نظر می رسد 20 آبان تا 20 آذر، به جز ایام تعطیل!! بهترین زمان برای دیدن این پرندگان زیبا در دشت گمیشان باشد. صد البته که در ایام تعطیل پرندگان به تعطیلات نمی روند، اما شکارچی ها چرا! در بسیاری از مناطق شمالی (و شاید در تمام کشور) شکارچی ها در روزهای تعطیل به جنب و جوش می افتند تا از خانی که زمستان ها در دامان طبیعت پهن است بهره گیری (و برخی بهره گیری حداکثری) نمایند. لذا حضور تعداد زیاد شکارچی ها و صدای شلیک های پیاپی آرامش را از منطقه سلب نموده و موجب افزایش دامنه ترس این پرندگان می گردد. به همین دلیل باقرقره ها دائما در پرواز بودند و تنها یکبار توانستیم آنها را روی زمین، اما از فاصله دور و توسط تلسکوپ*، در حال غذا خوردن ببینیم.

در خصوص زمان حضور باقرقره ها در منطقه ذکر این نکته ضروری است که مشابه سایر گونه ها، مهاجرت آنها به وضعیت آب و هوا وابسته است، اما معمولا هر ساله در روزهای مذکور که زمان کشت گندم در منطقه است به خوبی دیده می شوند.



 birding scope وسیله ای مشابه تلسکوپ است که با داشتن مشخصات ویژه برای مشاهده پرندگان در فاصله های نسبتا دور کاربرد دارد. 
  • علی و سمانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">