پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

سفر 18 ساعته برای دیدن طاووسک!

علی و سمانه | سه شنبه, ۶ آبان ۱۳۹۳، ۰۴:۵۳ ب.ظ | ۰ نظر

2 آبان 1393

طاووسک پرنده ای زیبا به رنگ آبی با جلای سبز و از خانواده یلوه هاست. این پرنده در زمره پرندگان حمایت شده قرار دارد، اما متاسفانه به گفته محلی ها همچنان شکار آن ادامه دارد.

هر چند چندیدن بار برای دیدن آن به تالاب بوجاق مراجعه کردیم، اما تا به امروز دیدن آن برایمان ممکن نشده بود. اما به لطف بهراد عزیز و پدر گرامیشان، آدرس آب بندی در نزدیکی بابل به دستمان رسید که حدود 10 طاووسک در آن مشاهده شده بود. لذا در اولین فرصت، یعنی ساعت 23 پنجشنبه به سمت بابل حرکت کردیم و همزمان با طلوع خورشید از ساعت 6:30 جمعه در آب بندان لنگور به جستجوی طاووسک پرداختیم.

تا ساعت 10 موفق به دیدن آن نشدیم. تالاب وسیع بود و ما هم تصوری از محل تجمع و نوع زیستگاه مناسب طاووسک ها نداشتیم. تا اینکه با آقای ذبیح اللهی، یکی از افراد محلی، آشنا شدیم و ایشان ما را دقیقا به محل زندگی طاووسک ها هدایت کردند.


تصویر 1- طاووسک

بعد از دیدن طاووسک ها در تالاب لنگور، به همراه آقای ذبیح اللهی به تالاب آغوزبن در همان نزدیکی رفتیم. در این تالاب نیز تعداد 8 طاووسک در حال تغذیه بودند. طاووسک ها با شکستن نی های تالابی از مغز آن ها استفاده می کنند. مشاهده نی های شکسته در نزدیکی لبه های تالاب نشان می داد طاووسک ها تا لبه های تالاب هم پیش می آیند، اما در زمان مراجعه ی ما به دلیل رفت و آمد زیاد در جاده ی کنار تالاب و حضور 3 جوان محلی در کنار تالاب و آموزش دادن سگ شکاری شان برای یافتن و آوردن پرنده شکار شده در آب، طاووسک ها از عقب نشینی کرده بودند.

  تصویر 2- نمایی از زیستگاه مناسب طاووسک ها در آب بند آغوزبن و نی هایی که برای تغذیه استفاده کرده اند


تصویر 3- تالاب لنگور در نخستین ساعت های روز و حضور تعداد زیادی چنگر


تصویر 4- نمای تالاب


تصویر 5- نمای کوه دماوند از تالاب لنگور


تصویر 6- تالاب آغوزبن


تصویر 7- لاکپشت مینیاتوری در تالاب لنگور


تصویر 8- چرای غازها و اردک های اهلی در مجاورت تالاب لنگور


جدول 1- لیست پرندگان مشاهده شده در تالاب های لنگور و آغوزبن

  • علی و سمانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">