پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

سواحل قشم

علی و سمانه | چهارشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۰ ب.ظ | ۰ نظر

سفر با کودک به سواحل خلیج فارس

بخش اول

مقدمات و تدارکات سفر

ما یک قورباغه ی کوچولو در خانواده داریم که هر کجا می رود چشمش دنبال آب است؛ و البته خاک و شن. چنـــــــد مــــــاه منتظر آمدن تابستان بود که با گرم شدن هوا برویم دریای خزر (که البته دلیل اصلی انتظار، وضعیت من و دنیا آمدن آریا بود) و بعد از یک بار سفر به شمال و آب بازی در شهریور ماه، دوباره به سرمای هوا رسیدیم! نشستیم و فکر کردیم که چه کنیم که روشا حسابی «سیر دریا» و «سیر شن بازی»!! شود. دیدیم کجا بهتر از ساحل خلیج فارس؟؟ پس شروع کردیم به برنامه ریزی برای سفر 3000 کیلومتری به جایی که عاشقش هستیم.

تصویر 1- مسیر رفت و برگشت در سفر قشم

قبلا بارها به جنوب و سواحل خلیج فارس و دریای عمان سفر کرده بودیم. گزارش برخی از آنها در وبلاگ قابل مشاهده است. از جمله: سفر به چابهار

حتی یکبار در نوروز 96، زمانی که روشا یک سال و سه ماه سن داشت به بندرعباس رفتیم. البته محور آن برنامه یک جشن عروسی در حوالی کهنوج بود و تنها یک نوبت یک ساعته به ساحل بندرعباس رفتیم. گزارش این سفر هنوز در وبلاگ قرار داده نشده است. لذا فیلم کوتاهی از عروسی را اینجا آورده ام.

فیلم 1- عروسی محلی بلوچ در توابع کهنوج-سال 97 (حجم: 4.53 مگابایت)

برای مشاهده ی فیلم ها Pop-ups بلاک نباشد.
 

قطعا روشا خاطراتی از آن زمان ندارد. اما سفر اخیر به دلیل حضور روشای سه ساله و آریای چهار ماهه با همه ی سفرها متفاوت بود. از طی مسیر گرفته تا نوع فعالیت ها در مقصد. برای شروع، مسیر رفت را که حدود 1300 کیلومتر بود به سه قسمت تقسیم کردیم. کوتاهترین مسیر تا بندرعباس از مسیر یزد بود.

روز اول: تهران- یزد 600 کیلومتر

روز دوم: یزد-سیرجان 300 کیلومتر

روز سوم: سیرجان-قشم 600 کیلومتر

 

تصویر 2- برنامه حرکت

دغدغه هایی که در تدارکات سفر مطرح بودند عبارتند از:

  • چیدمان نفرات و وسایل در خودرو با رویکرد ایمنی بچه ها و امکان تعویض نوزاد داخل خودرو هر زمان که لازم شود و بدون نیاز به جابجا کردن صندلی های بچه ها. (این مسئله به دلیل سرمای احتمالی هوا در میانه ی مسیر حائز اهمیت بود)

  • اقامت های بین راه

  • لباس گرم برای بخش های سردسیر میانه ی راه و لباس خنک برای جنوب و لباس خیلییی خنک برای ساحل

  • وسایل کمپینگ ساحلی از سایه بان گرفته تا آماده سازی و صرف غذا، در دسترس بودن نوشیدنی خنک، وسایل شن بازی، شستشو پس از شن بازی و تعویض لباس در ساحل

روزهای پیش از سفر، از آنجا که حدود 20 روز مرخصی داشتیم، مدام وسوسه می شدیم برنامه را تا چابهار بسط دهیم! ولی هر بار که احیانا سرماخوردگی و بیماری بچه ها و شب بیداری ها پیش می آمد، به همان بندرعباس و قشم بسنده می کردیم 😊

پیمایش مسیر

نهایتا روز پنجشنبه 9 آبان ماه، ساعت 3 بعد از ظهر بالاخره توانستیم یک وانت وسیله را داخل یک سواری و یک roof box جا دهیم و حرکت کنیم. روشا که شدیدا منتظر رسیدن به بندرعباس و شنا در خلیج فارس بود! از سرِ کوچه تا خودِ سیرجان و البته فردای آن تا خودِ یزد و روز بعدتر تا خودِ بندرعباس هر 5 دقیقه سوال می کرد، «رسیدیم بندرعباس؟؟» و هر بار که با جوابِ «داریم میریم سمتِ بندرعباس»، «امروز نمی رسیم»، «نزدیک شدیم»، «تو راهِ بندرعباس هستیم» مواجه می شد، ناراضی می شد و غرغرکنان می گفت «نه، الــــــــان بریم بندرعباس».

روز اول مسیر تهران تا یزد را به طول 600 کیلومتر طی کردیم. آریا بخش زیادی از مسیر را خواب بود. ولی روشا از شوق دریا خواب نداشت. تقریبا هر دو ساعت، نیم ساعت تا 45 دقیقه جهت استراحت بچه ها، شیرخوردن آریا و قضای حاجت هر دوی آنها توقف داشتیم! سرانجام ساعت 10 و نیم شب به یزد رسیدیم و شب را در مهمانسرای شرکت فرودگاه ها (در فرودگاه یزد) اقامت کردیم.

تصویر 3- اقامتگاه در یزد – وقتی رنگ ها حرف می زنند!

صبح روز دوم، از آنجا که تنها 300 کیلومتر تا سیرجان پیش رو داشتیم، و روز قبل هم روز شلوغ و نسبتا سختی بود، به خودمان راحت گرفتیم و با حوصله صبحانه خوردیم و آماده شدیم. آنقدر با حوصله که گشتی در ظهر زدیم و نهایتا نهار را ساعت 2 خوردیم و ساعت 3 از یزد خارج شدیم!

تصویر 4- امیرچخماق-یزد

تصویر 5- آب انبار یوزداران-یزد

تصویر 6- بناهای تاریخی یزد


فیلم 2- بافت قدیم یزد (حجم: 4.84 مگابایت)

 

تصویر 7- شیرینی های خوشمزه حاج خلیفه رهبر

ساعت 8 شب به سیرجان رسیدیم.


فیلم 3- جاده یزد به سیرجان (حجم: 2.69 مگابایت)

 

نکته ی اصلی سفر با کودک آهنگِ کُندِ حرکت است. بایستی برای هر کاری وقت زیادی در نظر گرفت.  پیش از این، تقریبا تمام سفرهایی که به یاد دارم در حال بدو بدو بودیم. بیشترین طی مسیر را در هر روز می گنجاندیم. برای مثال در سفر  بوشهر روزی 300 تا 600 کیلومتر را برای روزهای متوالی طی می کردیم. اما سفر با کودک این چنین نیست و در پست جداگانه ای به جزئیات و چگونگی سفر با کودک یا نوزاد خواهم پرداخت.

اما همیشه وقتی در هر گوشه و کناری پارک یا زمین بازی کودکان می دیدم، برایم سوال می شد که برای مثال در این گوشه ی پرت زمین بازی کودکان به چه کاری می آید؟! ولی امروز می دانم که به چه کاری می آید! و در هر گوشه و کناری وجود یک زمین بازی ضروری استlaugh

فیلم 4- ملزومات سفر با کودک! (حجم: 1.96 مگابایت)
 

روز سوم، ساعت 9 صبح از سیرجان خارج شدیم. چرا که 600 کیلومتر مسیر پیش رو داشتیم. 


فیلم 5- جاده سیرجان به بندرعباس (حجم: 4.19 مگابایت)

به علاوه ی زمان بر بودن عبور از دریا با خودرو بر روی لندینگ کرافت. تنها مسئله ی رفتن به قشم با خودروی شخصی آن است که وقتی به بندرعباس می رسیم، تازه اول مسیر است! باید حدود یک ساعت به بندر پل برویم، کمی کمتر از یک ساعت (در روزهای معمولی و غیر پیک) صرف سوار شدن به شناور، بخش دریایی سفر (که تنها حدود 15 دقیقه است) و پیاده شدن از شناور می شود. بعد از آن نیز فاصله ی بندر لافت در جزیره ی قشم تا شهر قشم حدود 70 کیلومتر است که جاده ی باریک، دو طرفه و نستبا تاریکی دارد. به دلیل همین بخش از سفر و سخت بودن رانندگی شبانه در آن (به ویژه با احتساب 500 کیلومتر رانندگی پیشتر از آن) و البته به دلیل اینکه روشا خلیج فارس و مناظر سفر دریایی با شناور را ببیند، تلاش زیادی کردیم که قبل از غروب خورشید به بندر پل برسیم.

تصویر 8- جاده بندرعباس به بندرپل

غافل از اینکه روشا فقط منتظر آب بازی و به قول خودش شنا در دریا بود و با دیدن خلیج فارس کلی ناراحت شد که چراااا نمی تواند در آن شنا کند!

تصویر 9- ناراحتی روشا از اینکه نتوانسته در خلیج فارس شنا کند!

اما نهایتا زمان خوبی به بخش دریایی سفر رسیدیم. چرا که هم روزِ اسکله را دیدیم هم شب را! زمانی که منتظرِ سوار شدن بر شناور بودیم، کم کم خورشید غروب کرد و زمانی که در حال حرکت در دریا بودیم، رفته رفته شب شد.

فیلم 6- لندینگ کرافت سواری از بندر پل به بندر لافت (حجم: 11.1 مگابایت)
 

 

ادامه در پست بعدی...

  • علی و سمانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">