پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

Flora Tourism یا تماشای گیاهان

علی و سمانه | يكشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۲:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

شاید تنها زمانی که «سر به هوا» بودن به کار بیاید و منافعی داشته باشد، زمان پرنده نگری باشد. لذا ما هم عادت داریم به سر به هوا بودن! اما زمانی که در دامنه های زاگرس قدم می زنیم، تنوع و زیبایی وصف ناپذیر گیاهان به حدی است که ناخداگاه سر به سمت زمین می رود. با 5 دقیقه پیاده روی در این مناطق، شاید بتوان صدها گونه از گیاهان مختلف را رصد کرد. می توان گفت در یک متر مربع از زمین بیش از ده گونه گیاهی وجود دارد و قاعدتا در بهار که بسیاری گیاهان گل می دهند، این زیبایی به نهایت خود می رسد.

گذشته از لذت تماشای مناظر، آشنایی اولیه با گیاهان در پیدا کردن و شناسایی پرندگان نیز موثر است که در فرصت مناسب بدان پرداخته خواهد شد. در این پست تصاویری از گیاهان دامنه های زاگرس مربوط به منطقه بویراحمد (مربوط به بهار 94) و چهارمحال (مربوط به بهار 90) آورده شده است.

ما عادت داریم برای هر جسم، ماهیت و موجودیتی نامگذاری کنیم تا بهتر بتوانیم به ذهن بسپاریم و یا تبادل اطلاعات کنیم. در همین راستا، وقتی پرنده، درخت، گل، دریاچه، کوه و ... را می بینیم، معمولا اگر نامش را بدانیم، از دیدن آن لذت بیشتری می بریم. دانستن و فراگرفتن نام پرندگان، خزندگان، کوه ها و مواردی از این دست پیچیدگی چندانی ندارند و به راحتی با کمی تمرین و تکرار می توان نام بسیاری از آنها را فرا گرفت. اما تنوع بسیار زیاد گیاهان شناسایی آنها را کمی پیچیده تر می کند. بیش از 8000 گونه گیاهی در ایران وجود دارد که شاید شناختن تمام آنها بر حسب گونه مقدور نباشد.

منابعی وجود دارند که بخش قابل توجهی از گیاهان را با توصیف مشخصات و ارائه تصویر معرفی کرده اند. شاید پرکاربردترین آنها برای شناسایی گیاهان کتاب «راهنمای میدانی طبیعت گردی با گیاهان ایران» نوشته آقای مجید اسکندری باشد. در این کتاب، گیاهان برحسب رنگ گل دسته بندی شده و تعدادی از درختان و سرخس ها نیز معرفی شده اند. اگرچه در مواردی در تصویر ارائه شده شکل گل یا برگ آن به خوبی مشخص نیست و کار شناسایی اندکی دشوار می شود، اما به طور کلی سیستم دسته بندی و ارائه مطالب و قطع کتاب از آن کتابی بسیار مفید و شاید بهترین کتاب در این حوزه ساخته است.

برای شناسایی اغلب گیاهان مشاهده شده در زاگرس که در  این پست ارائه شده اند از کتاب مذکور استفاده شده است.

گوش بره بنفش

گیاه فرفیون یا شیر سگ (سمی)

گونه دیگری از فرفیون

گل های خیارک

گل های شوید

آلاله پرگل (سمی)

گلایل صحرایی (صورتی)


یونجه باغی یا برگ سنا


جوی وحشی

برگ های ریواس

مشاهده اولین ساقه ریواس خورده نشده!!

زالزالک

گیاه جاشیر


کنگر

گونه ای از گل گندم 

(با تشکر از آقای محمد حسین احمدی جهت راهنمایی در شناسایی)

گل جالیزی سرخ!

جالیزی گیاهی بدون کلروفیل و انگل است.

گون

در دنیا حدود 3000 گونه گون وجود دارد که بیش از 200 گونه از آن در ایران می روید.

گیاه دارویی وایه


سنبل بیابانی رفیع

شقایق زرد

سرخس 


پایه های لاله واژگون

تصویر بالا در خردادماه گرفته شده است که زمان گلدهی لاله واژگون به پایان رسیده است. تصاویر زیر که در پست بهار کردستان و کرمانشاه ارائه شده بود، مربوط به اوایل اردیبهشت ماه است که هنوز گل های لاله واژگون دیده می شوند. این تصاویر در اردیبهشت 94 در نزدیکی شهر پاوه است روی دامنه های پرشیب زاگرس گرفته شده اند.



گاو زبان





  • علی و سمانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">