پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

یک روز از روزمره گی های یک محیطبان

علی و سمانه | شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

منطقه حفاظت شده پلنگ دره

20 فروردین 95

فعالیت های زیست محیطی و اکوتوریسم در استان قم با نام دو تن پیوند خورده است: احمد بحری و رضا علی اصل. دو دوستی عزیزی که روز گذشته در منطقه پلنگ دره قم مهمان آنان بودیم.

بسیاری از ما که به شهر قم سفر کرده و اقلیم گرم و خشک آن را دیده ایم، شاید تصوری از جاذبه های طبیعی استان نداشته باشیم. اما این دو عزیز با فعالیت های ارزنده ای که تا کنون انجام داده اند، تاثیر شایانی در معرفی سیمای طبیعی قم، حفاظت از منابع آن و ترویج اکوتوریسم داشته اند.

منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم

می توان گفت احمد بحری به روزترین و خوش ذوق ترین محیطبان کشور است که با قلم شیوای خود و فعالیتهایی چون تهیه فیلم های مستند حیات وحش در منطقه، محیطبانی را از گوشه عزلت (به سبب بعد مسافت با مراکز جمعیتی) بیرون آورده و جذابیت های آن را به همگان معرفی نموده است. نزدیک به ده هزار نفر با پیگیری صفحه شخصی ایشان در اینستاگرام با عنوان «روزمرگی های یک محیطبان» ارتباط نزدیکی با طبیعت و پاسداشت آن برقرار نموده اند. نگاه ظریف، هنرمندانه و -در موارد بسیاری- خلاقانه ایشان به جزئیات زندگی، روزمره گی متفاوت و هیجان انگیزی را نمایان ساخته است. چه بسا اگر همه ما دچار چنین روزمره گی هایی شویم، لذت بیشتری از زندگی نصیبمان شود. دلنوشته های محیطبان احمد بحری موجب شد تا روزنامه شرق از ایشان دعوت نماید، هر هفته در صفحه جامعه از خاطرات محیطبانی بنویسد. و یا پست کوچکترین محیطبانی کشور توجه رسانه ها را جلب کرد تا جایی که خبرنگار یک مجله خارجی نیز برای مصاحبه و تهیه گزارشی از این محیطبانی با آقای بحری تماس گرفت.

محیطبان احمد بحری و کوچکترین محیطبانی کشور

همچنین، رضا علی اصل، مدرس اکوتوریسم و پرنده نگری در شهر قم، فعالیت های شایان توجهی در شناساندن سایت های گردشگری و پرنده نگری در استان قم، از جمله تالاب بهشت معصومه و نیز ترغیب طبیعت گردان و علاقمندان به طبیعت به پرنده نگری و اکوتوریسم داشته است. در کنار این فعالیت ها، تخصص اصلی ایشان شناسایی و تیمار پرندگان شکاری است که شاید بتوان مشابه این تخصص را در افرادی به تعداد انگشتان دست و در سنین بسیار بالاتر یافت. پرندگان شکاری آسیب دیده که به اداره محیط زیست تحویل می شوند برای اینکه شانس بازگشت به طبیعت پس از بهبودی را از دست ندهند، نیاز به مراقبت های دقیق و حرفه ای در حفظ سلامت بالها، پاها، پنجه ها و نیز حفظ توان خود در یافتن شکار می باشند که فراهم کردن شرایط آن به راحتی امکان پذیر نیست و در کنار توان فنی نیازمند صرف هزینه و انرژی بسیاری می باشد. اما بارها رهاسازی پرندگانی که توسط ایشان تیمار شده، با موفقیت انجام شده است.

برای ما مایه خرسندی بود که مهمان این دو عزیز بودیم.

 

منطقه حفاظت شده پلنگ دره

این منطقه در پنجاه کیلومتری جنوب غربی قم در جاده قم-سلفچگان قرار دارد. طبق قرار قبلی، پنجشنبه عصر از شهر قم به همراه رضا علی اصل به سمت سرمحیطبانی منطقه حفاظت شده پلنگ دره حرکت کردیم. ساعت 20:30 به محل خدمت آقای بحری رسیدیم. آقای میری نیز محیطبان عزیز دیگری بودند که میزبان ما بودند. پس از صرف شامی دلچسب و گپ و گفت دوستانه و تماشای فینال مسابقه لب آهنگ خندوانه برنامه روز بعد را هماهنگ نمودیم.

جمعه صبح پس از صرف صبحانه به همراه آقایان بحری و علی اصل به محیطبانی سمندری رفتیم. محیطبانی سمندری همان کوچکترین محیطبانی کشور است که مطلب مربوط به آن به صورت جداگانه در پست دیگری درج می گردد. 

کوچکترین محیطبانی کشور

محیطبانی در دامنه کوه و مشرف به دره شانیه قرار دارد. با نزدیک شدن به منطقه، افراد متعددی را مشاهده کردیم که با خودروی شخصی برای چیدن ریواس آمده بودند. همانطور که می دانید بر اساس قانون، بهره برداری از منابع و رستنی های مناطق حفاظت شده ممنوع می باشد. همچنین منطقه مذکور زون امن حیات وحش (شامل قوچ و میش) بوده و آمد و شدهای بسیار موجب بر هم زدن آرامش منطقه می گردد. لذا، آقای بحری بر حسب وظیفه و با صبر و حوصله، با تک تک رانندگان و افراد صحبت کرده و آنها را از راه آمده باز می گرداند.

گشت خود به داخل دره شانیه را در ساعت 8:30 آغاز کردیم. در راه از چشمه های اول و گلوزرد گذشتیم و نظاره گر مناظر زیبا و پرندگان منطقه بودیم تا به چشمه شانیه رسیدیم. فاصله چشمه شانیه از محیطبانی حدود 5 کیلومتر است و خود محیطبانان در گشت های خود این مسافت را در زمان 1 تا 2 ساعت طی می کنند، اما ما با توقف های انجام شده، ساعت 12 ظهر به چشمه رسیدیم و پس از کمی استراحت، با شروع رگبار ساعت 14:15 به پاسگاه برگشتیم. بازگشت به سرعت و طی یک ساعت انجام شد.

 

منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم

شکوفه های بادام کوهی

شقایق های رنگارنگ


فرفیون (شیر سگ)

بومادران

چشمه اول

گیاه کما

چاله ای که در گذشته برای تهیه زغال از چوب درختان بادام استفاده می شده است.

موسیر

متاسفانه دو مرتبه آتش سوزی های قابل توجهی در منطقه رخ داده و در برخی مناطق محیط و زیبایی های آن را تحت تاثیر قرار داده است که آثار آن هنوز باقی است.

درخت گور کن!

 در بازگشت از گشت، در کوچکترین محیطبانی کشور، نهار مهمان دو محیطبان عزیز، آقایان بحری و میری، بودیم که آبگوشت بسیار لذیذی در دیزی سفالی بر روی بخاری نفتی تهیه دیده بودند.

 

همسفره محیطبانان

سفره هفت سین محیطبانان در محیطبانی سمندری

تا یک ساعت پس از بازگشت به پاسگاه، همچنان باران بهاری می بارید و زیبایی های طبیعت را دو چندان نموده بود. پس از صرف نهار و کمی استراحت، ساعت 17:30 به سرمحیطبانی برگشتیم و پس از خداحافظی به تهران برگشتیم.

بازگشت از پلنگ دره


 

قرقی (نر بالغ)

گنجشک کوهی

چکچک

  • علی و سمانه

محیطبان

پلنگ دره

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">