پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

دیدار جغد جنگلی در نیمه شب جنگل

علی و سمانه | شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

 

در خلال یک سفر چند روزه خانوادگی به شمال کشور که کاملا جنبه تفریحی و استراحتی داشت،نیمه شب به همراه دوستان خوبمان، خانواده کاپیتان بهارلویی، گریزی زدیم به جنگل نور تا شانس خود را در دیدن جغد جنگلی امتحان کنیم.

جنگل نور در مجاورت شهر نور، یکی از مناطق گردشگری استان مازندران می باشد. در طول روز برای ورود به منطقه ورودیه دریافت می شود. به همین دلیل احتمال می دادیم که در نیمه شب مسیر ورودی جنگل بسته باشد و قادر به ورود نباشیم. با این حال مسیر 60 کیلومتری خزرشهر (محل اقامت) تا نور را طی کردیم و خوشبختانه با رسیدن به محل متوجه شدیم ورود به آن آزاد است و حتی جاده آسفالته ای که در آن وجود دارد و به سمت روستای سیاه کلا می رود، در شب نسبتا پر رفت و آمد می باشد.

جنگل نور

در میانه مسیر وارد یک جاده خاکی شدیم که پیشتر دوست خوبمان بهراد فرخنده به عنوان محل خوبی برای مشاهده جغدها نشانی داده بود. توقف در کنار جاده آسفالته که رفت و آمد در آن جریان داشت، مشکلی نداشت. اما حضور در تاریکی مطلق جنگل با وجود وزش باد و صدای تکان خوردن شاخ و برگها و از همه مهمتر پخش صدای جغد جنگلی تجربه وهم انگیز و منحصر به فردی بود که باعث می شد همگی به دل یا به زبان خواهان کوتاه تر شدن زمان توقف ها باشیم! نمونه ای از صدای جغد جنگلی در اینجا آمده است. پیشنهاد می شود زمان گوش دادن به آن چراغها را خاموش کنید یا چشمان خود را ببندید!

 حدود 500 متر در مسیر پیشرفتیم و در چند مرحله توقف و صداگذاری داشتیم. بعد از صرف زمان حدود 40 دقیقه، موفق به دیدن اولین جغد جنگلی در پروازهای کوتاه بین دو درخت شدیم. به دلیل نور ناکافی، امکان مشاهده خوب جزئیات و نیز عکسبرداری وجود نداشت. اما در بازگشت در مسیر خاکی ناگهان یک جغد جنگلی با عبور از عرض جاده در نور چراغهای خودرو به خوبی نمایان شد. سرانجام بعد از رسیدن به جاده آسفالته و حرکت در آن، ناگهان جلوی خودروی در حال حرکت خانواده بهارلویی جغد سوم ناگهان از درون تاریکی به داخل جاده وارد و ظاهرا در پی شکار یک لحظه به سطح جاده نزدیک شد و دوباره در تاریکی شب پنهان شد.

نمونه ای از تصویر جغد جنگلی

محل مشاهده جغدها در تاریکی شب

بنا به درخواست یکی از خوانندگان عزیز وبلاگ، مبنی بر درج فایل های ویدئویی از سفرهایمان، برآن شدیم تا از این به بعد علاوه بر عکسبرداری از خاطرات سفر، ویدئوهای کوتاهی نیز تهیه نماییم. برای نمونه ویدئویی از مسیر حرکتمان در جنگل در ادامه آمده است.


 

برای دیدن فیلم پیشنهاد می شود از منوی سمت راست آن که با سه نقطه مشخص شده، فیلم را دانلود نمایید. (حجم: 3.82 مگابایت)

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">