پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

آشیانه ساز هنرمند

علی و سمانه | سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۴۵ ب.ظ | ۲ نظر

چرخ ریسک پشت بلوطی سرسیاه
Black-headed Penduline Tit

7 تا 9 مرداد 93
یکی از شگفت انگیزترین منظره هایی که تا به حال در طبیعت با آن مواجه شده ایم، لانه ی چرخ ریسک پشت بلوطی سرسیاه است که بسیار هنرمندانه و با جزئیات بسیار ساخته شده است.
در سفری به استان مازندران و آب بندان سید محله، طبق آدرسی که از طریق دوستان داشتیم، به محل زادآوری چرخ ریسک رفتیم. بعد از مدتی جست و جو، به یکباره پرواز یک چرخ ریسک و فرود آن روی یک شاخه از درخت توجهمان را جلب کرد. با مشاهده ی دقیق تر دیدیم، پرنده روی یک لانه نشسته و برای جوجه های خود غذا آورده است، لانه ای که در نگاه اول به هیچ عنوان قابل رویت نیست!
تصویر 1- لانه چرخ ریسک پشت بلوطی سرسیاه
لانه ی این چرخ ریسک از اجزای نرم و پوش مانند گیاهان مردابی به شکل یک منگوله کاملا متقارن با یک در ورودی به صورت تونلی باریک، بر شاخه ای که روی سطح آب قرار دارد آویخته شده. چند برگ خشک نیز بر روی شاخه در کنار لانه قرار دارند که بر استتار لانه می افزاید.
r7ng__mg_2346.jpg 
تصویر 2- چرخ ریسک پشت بلوطی سرسیاه

آب بندان سید محله
در استان مازندران، زمین های عمومی متعددی به نام آب بندان وجود دارند. وقتی رودها در انتهای مسیر خود به زمین های پست می رسند، در صورتی که در این نقاط سطح آب زیرزمینی بالا باشد، هنگام پرآبی آب این رودها را جهت ذخیره به چاله های مجاور هدایت می نمایند. دریاچه های کوچک محلی که از این طریق به وجود می آیند «آب بندان» نامیده می شوند. آب بندان ها با ذخیره آب و تغذیه سفره های زیر زمینی، در دوره ی گرم سال برای فعالیت هایی از قبیل زراعت، دامداری و در فصل های سرد برای شکار پرندگان مهاجر و صید مورد استفاده قرار می گیرند. [1]


 آب بندان سید محله، آب بندان زیبا و نسبتا بزرگی در مجاورت روستایی به همین نام می باشد.

جدول 1- پرندگان مشاهده شده در آب بندان سید محله


[1] http://www.mazandpoola.blogfa.com/post-22.aspx
  • علی و سمانه

نظرات  (۲)

چقدر شبیه به گنجشکه.

توی لوله بخاری ما یه گنجشک تقریبا 30 سانتی متر لونه درست کرده بود و واقعا شگفت انگیز بود.

سلام
بسیار عالی
جای ما خالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">