پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری وسطِ روز اما پربار! -تالاب صالحیه

علی و سمانه | يكشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۱:۱۸ ق.ظ | ۰ نظر

22 اردیبهشت 96

بعد از یکسری تاخیرهای اولیه صبحگاهی، ساعت 8 صبح به سمت تالاب صالحیه شهرستان آبیک حرکت کردیم و ساعت 9:30 به آنجا رسیدیم. تالاب صالحیه تالاب نسبتا وسیعی است که در نزدیکی شهرستان آبیک و مجاورت فرودگاه آزادی قرار گرفته است. شاید بتوان گفت این تالاب نزدیک ترین و بزرگترین محل در نزدیکی تهران برای دیدن پرندگان آبزی و کنارآبزی می باشد. 

به نسبت آب و هوای بهاری که روزهای گذشته شاهد آن بودیم، امروز هوا بسیار گرم بود و تمام مدت بازدید از کولر خودرو استفاده کردیم. دشت وسیعی تالاب را در برگرفته نیز هیچ درخت یا تخته سنگی برای پناه گرفتن از آفتاب ندارد.

موقعیت تالاب صالحیه

به طور کلی منطقه خلوت بود و در طول بازدید در مجموع 4-5 خودرو که به گشت خانوادگی آمده بودند، در رفت و آمد بودند. به صورت اتفاقی با دوست خوبمان آقای امید یکه فلاح دیداری داشتیم. ایشان پرنده نگر و فعال محیط زیست منطقه که فعالیتهای مهمی در جهت حفظ تالاب و شناسایی و رکورد گونه های مختلف پرندگان آن داشته است.

در بدو ورود به منطقه، دقیقا روبروی در ورودی فرودگاه یک دسته پانزده تایی از سار صورتی مشاهده کردیم که روی زمین در جستجوی غذا به این طرف و آن طرف می رفتند. حدود دو سال بود که سار صورتی ندیده بودیم.

سار صورتی

از دیگر مشاهدات جالب توجه، دیدن یک چاخ لق در لانه، یک تلیله سفید، تعدادی تلیله بلوطی با فرم تابستانه و یک درنای نابالغ بود.

 چاخ لق

تلیله سفید

تلیله بلوطی

جوجه چک چک دشتی


برای مشاهده ی لیست کامل، روی جدول کلیک نمایید


ساعت 2 بعدازظهر با پایان گرفتن گشتمان، به سمت باغ ها و مزارع اطراف تالاب رفتیم و در سایه درختان استراحت کوتاهی داشتیم.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">