پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

دامگاه های فریدون کنار و صید بی رویه مرغابی ها

علی و سمانه | چهارشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۲، ۰۷:۳۸ ب.ظ | ۲ نظر

در سفرمون برای دیدن قوهای مهاجر سرخرود، سری هم به دامگاه های اطراف زدیم. لذا در این پست به معرفی مختصر دامگاه ها و اتفاقاتی که داخل اونها می افته می پردازیم. البته عکس های ما مربوط به سفر آبان ماه 90 به فریدون کنار هستند.


تصور کنید ما انسان ها اومدیم زمین و زیستگاهی که پرندگان (و البته سایر حیوانات) هزاران سال اونجا زندگی می کردند رو اشغال کردیم و چند وجبی رو به شکل آب بندان براشون نگه داشتیم و چون خودمــون رو ولی نــعمت اونها می دونیم که براشون جای امن و غذا فراهم کردیم، پس حق داریم به تعداد لایتناهی صید کنیم!!!!!

تصویر 1- نمونه ای از یک دامگاه در فریدون کنار


در مناطق شمالی کشورمون، کشاورزان زیادی در فصل زمستان شالیزارهاشون رو به محلی برای ذخیره ی آب بارون تبدیل می کنند که بهش آب بندان می گویند. در محدوده ی فریدون کنار، سرخرود و ازباران، تعداد زیادی از آب بندان ها رو با نی ها به ارتفاع حدود 2 متر (مانند تصویر 1) محصور می کنند تا فضای امنی به وجود بیاد و غازها و اردک های مهاجر در این مناطق فرود بیان و زمستان گذرانی کنند. در این مناطق حتی رفت و آمدها هم بسیار محدوده و خود کشاورزان همیشه بسیار آرام با هم صحبت می کنند و هیچ کس فریاد نمی زنه تا پرندگان احساس امنیت داشته باشند!!!

حالا هدف از این تامین «امنیت» برای مرغابی ها چیه؟ تجمع مرغابی بیشتر و در نتیجه صید بیشتر!!!

در طول سالیان گذشته، کشاورزان به روش های سنتی و به تعداد محدود از مرغابی ها و غازهایی که به دامگاه هاشون وارد می شدند صید می کردند. اما برای خواسته های انسان هیچ حدی وجود نداره. در سال های اخیر دیگه یکی، دوتا، 10 تا مرغابی راضی کننده نیستند. شاید 100 تا، 200 تا بهتر باشند!!! به همین دلیل دیگه از اون روش های سنتی چندان خبری نیست. روش های مدرنی اختراع شدند!! که در هر اقدام می شه تعداد بسیار زیادی مرغابی رو صید کرد.

یکی از این روش ها در تصویر 2- مشخصه. در این روش که اگر اشتباه نکنم بهش «گِذِر» می گویند، دکل هایی به ارتفاع 30 متر می زنند (استتار شده) و تورهای صیادی رو به وسیله ی اونها برپا می کنند. اول صبح یا اول شب که مرغابی ها می خواهند  از یک منطقه به منطقه ی دیگه ای پرواز کنند، از نواحی کم ارتفاع تر بین دکل ها عبور می کنند. در همین لحظه تورهایی که به شکل استتار شده آماده اند، رو یکباره هوا می کنند و مرغابی ها داخل تورها گیر می افتند.


تصویر 2- روشی برای صید مرغابی ها-فریدون کنار

تصویر 3- پشت صحنه و ادواتی که برای هوا کردن سریع تور استفاده می شود


به بازار پرنده فروش های فریدون کنار که مراجعه کنید، عمق فاجعه بهتر مشخص می شه.  برای هر عکس، تصویر پرنده ی زنده هم آورده شده است.

تصویر 4- غاز خاکستری (بالا، چپ)

تصویر 5- غاز خاکستری زنده!!

تصویر 6- چنگر

تصویر 7- چنگر زنده!!

تصویر 8- اردک سرسبز

تصویر 9- اردک سرسبز زنده!!

حتی پرندگان کمیاب تر و بسیار زیبا مانند فیلوش هم به تعداد زیاد شکار می شوند. به نظر نمی رسد در خطه ی شمال کشور که فراوانی نعمت هست، برای تامین غذا مجبور به چنین اعمالی باشیم!

تصویر 10- فیلوش 

تصویر 11- فیلوش زنده!!

در حال حاضر دامگاه ها برای صیادها هم فضای بسیار امنی هستند. با جلوگیری از حضور بازدیدکنندگان، عکاسان و خبرنگاران، برای خودشون یک فضای خصوصی از با مخزنی از ثروت های ملی و بین المللی به وجود آورده اند. جلوگیری از حضور غریبه ها اولش خیلی محترمانه به بهانه ی خصوصی بودن ملک و رعایت سکوت و جلوگیری از وحشت مرغابی ها، صورت می گیره. بعد از این مرحله ی محترمانه، دیگه هشدارها و جلوگیری از ورود افراد به مرحله ی جدیدی وارد می شود که خودتون حدس بزنید!

زادآوری این پرنده ها در مناطقی فراتر از مرزهای کشورما انجام می گیره و اونها فقط زمستان ها مهمان ما هستند. چه طور به خودمون اجازه می دهیم بهره برداری بی رویه از این منبع طبیعی رو فقط حق خودمون بدونیم. از اون گذشته کاهش وحشتناک جمعیت این پرندگان مهاجر، روی تنوع زیستی کل زمین تاثیر گذاره. 

یک جفت غاز  170 هزار تومان! یک جفت اردک 60هزار تومان! این بازار با این حجم پرنده و قیمت های سرسام آور، فقط نشان از تقاضای بالاست!


به نظرتون اگر هیچ کدوم از ما تقاضایی برای خرید این مرغابی ها نداشته باشیم، عرضه باز هم ادامه پیدا می کنه؟؟

  • علی و سمانه

نظرات  (۲)

  • سید اسماعیل آل محمد
  • سلام گزارش خوبی بود

    اما کی باید اقدام بشه تا جلوی شکار بیرویه گرفته بشه یه زمانی یادمه فصل پاییز که میشد کوچ هزاران مرغابی   غاز ...توآسمون واقعا تماشایی بود ولی الان دیگه هیچ خبری از اونا نیست واقعا حیفه













    گزارش عالی و تاثیرگذاری ارائه شده.
    ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">