پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

غاز پیشانی سفید بزرگ و سلیم طلایی در پارک ملی بوجاق

علی و سمانه | دوشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۰۳:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

در سفری دو روزه به کیاشهر به همراه دوستان خوبمان درنا مجاب، میترا گلستانی، راحله حقانی، یاشار صدف زاده و احسان طالبی بازدیدی از پارک ملی بوجاق، مصب سفید رود و پل چوبی کیاشهر داشتیم.

گونه های هدف در این سفر سلیم طلایی و غاز پیشانی سفید بودند که موفق به دیدن آنها شدیم. گونه هدف فرعی تر شامل سلیم سینه بلوطی بود که گاهی در این منطقه دیده شده، اما احتمال حضور آن بسیار پایین است. گونه خاص دیگری که در این منطقه به خوبی دیده می شود زنگوله بال است که بهترین زمان دیدن آن آذرماه بوده و طبق اطلاعات موجود در حال حاضر در این منطقه حضور ندارند.

همراهان پرنده نگر در پارک ملی بوجاق

برنامه ریزی مناطق بازدید بر اساس راهنمایی دوستان گرامی ماهان مهرو و همراهی امیر ابراهیمی از فعالان محیط زیست در منطقه صورت گرفت. همچنین، اقامت شبانه با انجام هماهنگی ها توسط آقای ابراهیمی، در یک خانه محلی در زیباکنار بود.

پارک ملی بوجاق علاوه بر تالاب بین المللی، شامل دشت های وسیعی و سرسبزی می باشد. گشت ما در این دشت و تا حاشیه تالاب بود.

بارش باران در شمال کشور و نیز تالاب بوجاق بسیار معمول است. اما حتی در بسیاری مواقع که سایت های هواشناسی هوای رشت، کیاشهر و سایر شهرهای نزدیک را صاف یا ابری نشان می دهند، در محوطه پارک بوجاق مه شدید وجود دارد. به همین دلیل هر بار که فرصت سفر به این منطقه پیش می آمد، در صورتی که کوچکترین احتمال ابری بودن هوا وجود داشت، از سفر به بوجاق صرفنظر می کردیم. نهایتا در سفر هفته گذشته، می توان گفت بهترین شرایط آب و هوایی که کسی می توانست در بوجاق تجربه کند را شاهد بودیم: هوای صاف و آفتابی و نه چندان سرد.

پرندگان در پارک ملی بوجاق

غازهای پیشانی سفید

الگوی پروازی غازهای پیشانی سفید

الگوی پروازی غازهای خاکستری

غازهای خاکستری

خروس کولی

سلیم های خاکستری

سلیم های خاکستری و طلایی در فرم زمستانه ی خود بسیار شبیه به هم هستند و شاید تفاوت ظاهری آنها در حد جثه و اندازه ی نوک می باشد که تشخیص آن چندان ساده نیست. اما بارزترین کلید شناسایی آنها از یکدیگر رنگ زیر بال (Black Axillaries) می باشد که در سلیم خاکستری، به رنگ مشکی و در سلیم طلایی سفید رنگ است. علاوه بر این سلیم های خاکستری، دو سلیم طلایی نیز در پایان گشت مشاهده شد.

محل تغذیه یا استراحت اغلب پرنده ها از جمله، سلیم های طلایی و خاکستری، آنقوت ها و غازها تقریبا ثابت است و حضور یک فرد محلی آشنا به منطقه مانند آقای امیر ابراهیمی می تواند کمک شایانی در یافتن محل استقرار آنها و افزایش بازده برنامه باشد.

پیاده روی و توقف ها در پارک ملی از ساعت 8 تا 12:30 ادامه داشت. شایان ذکر است برای پیاده روی در این منطقه حتما نیاز به پوشیدن چکمه لاستیکی بلند می باشد. برای نشستن و استراحت نیز تقریبا جای مناسبی وجود ندارد و تنها می توان با همراه داشتن زیرانداز ضدآب یا صندلی چند دقیقه ای استراحت نمود.

حین گشت زنی در پارک به دامهایی که اغلب برای صید اردک ها نصب شده بودند برخوردیم. دامها زیر آب قرار دارند و پیدا کردن آنها به راحتی امکان پذیر نیست. آقای ابراهیمی که آشنایی بیشتری داشتند آنها را به ما نشان دادند.

yp6w_img_1945.jpg 7l38_img_1950.jpg

دامگذاری برای اردک ها

زمانی که اردک ها در مجاورت این دامها مشغول تغذیه هستند، پایشان وارد حلقه می شود و سپس با حرکت بیشتر، حلقه تنگ شده و پرنده گرفتار می شود. معمولا روز بعد از نصب دام به آن سر می زنند تا پرنده های به دام افتاده را جمع آوری نمایند. چه بسا پرنده به دلیل مدت زمان طولانی گرفتار بودن و تلاش برای رهایی تلف می شود. بدیهی است که صیادی که دام را نصب کرده مجوز چنین کاری را نداشته، چرا که اصولا بر اساس قوانین، صید و شکار در پارکهای ملی ممنوع می باشد.

بعد از خارج شدن از پارک، رسیدن به روستای کیاده و پس از صرف نهار از مسیر دیگری به موازات سفیدرود به سمت مصب آن حرکت کردیم و تا غروب آفتاب در این منطقه بودیم.

روز دوم، صبح به پل چوبی کیاشهر رفتیم و پس از گشت دو ساعته در این مسیر به سمت تهران حرکت کردیم. تعدادی از دوستان مسیر را تا ساحل دریا ادامه دادند و لیست زیر شامل مشاهدات هر دو گروه می باشد.

u966_img_1967.jpg tttx_img_1969.jpg

پل چوبی کیاشهر

سینه سرخ

زردپره تالابی- نر و ماده

در مسیر بازگشت به تهران، سری نیز به پارک جنگلی سراوان زدیم.