پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

مشاهده قمری معمولی بعد از پنج سال انتظار

علی و سمانه | شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

قمری معمولی از خانواده کبوترها و شبیه به قمری خانگی می باشد. اما بر خلاف نامش، در ایران چندان معمول نیست و به ندرت دیده می شود. در اروپا نیز قبلا گونه معمولی بوده اما امروزه تنها 40 درصد از جمعیت آن باقی مانده است. خلاصه برای دیدن این گونه زیبا، زیستگاه یا منطقه جغرافیایی خاصی سراغ نداشتیم، چرا که در تمام کشور ممکن است دیده شود. لذا، تنها در هر سفر به قمری های خانگی که همه جا دیده می شود دقت می کردیم که مبادا یکی از آنها قمری معمولی باشد. 

طی بازدید از تالاب هورالعظیم از آقای نیک فلک که زحمت همراهی و راهنمایی را تقبل کرده بودند، سوال کردیم که آیا ممکن است در حوالی اهواز دیده شود. گفتند دیروز در پارک گمبوعه اهواز دیده اند! بسیار متعجب و هیجان زده شدیم! با اینکه هنگام ظهر از بازدید هورالعظیم زیر آفتاب سوزان بازگشتیم و تقریبا رمقی برای گشت مجدد نداشتیم، اما مصمم شدیم عصر هنگام برای پیدا کردن قمری معمولی به پارک مذکور برویم. غافل از اینکه قمری های معمولی در این پارک نیازی به پیدا کردن ندارند! و در پارک به محض پیاده شدن از ماشین ، صدای آنها را شنیدیم و با کمی دقت، یکی از آنها را بر روی شاخه یافتیم. در ادامه گشت تا غروب آقتاب نیز 30 قطعه قمری معمولی در پارک گمبوعه دیدیم.

6u70__mg_1042.jpg 


قمری معمولی

پارک جنگلی گمبوعه، در جاده اهواز به حمیدیه در مجاورت آرامستان قرار دارد. نمای پارک کاملا گرمسیری و بسیار مشابه پارک جهاد بندرعباس بود.

پارک جنگلی گمبوعه اهواز

حین گشت در پارک نیز دوبار روباه بسیار نحیف و لاغری مشاهده کردیم. با غروب آفتاب، خوشحال و پر انرژی به اقامتگاه بازگشتیم تا برای ادامه ی سفر در منطقه میان رود دزفول آماده شویم.

  • علی و سمانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">