پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

پرنده نگری و گردشگری مسئولانه -همراه با کودک

خاطرات سفرهای خانواده سنگچولی

مشاهده دو اردک سرسفید در تالاب گمیشان

علی و سمانه | شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۴، ۰۱:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر
پنجشنبه 10 دی 94
حین گشت زنی با ماشین در مجاورت کانال آب منتهی به تالاب گمیشان، در فاصله حدود 200 متری از دریا، دو اردک سرسفید ماده یا نابالغ مشاهده کردیم که در فاصله نسبتا دور از سایر اردک ها در آب شناور بودند. مهمترین کلیدهای شناسایی اردک های سرسفید، نوک پف کرده (و آبی رنگ در اردک نر در فصل زادآوری) و دمی که بالا نگه داشته اند می باشد.

اردک های سرسفید ماده یا نابالغ
اردک های سرسفید پرندگانی در معرض خطر انقراض هستند که در بخش هایی از شمال، شمال غرب و شرق کشور ممکن است به صورت مهاجر زمستانه مشاهده شوند. اما محل اصلی مشاهده آنها تالاب قوری گل تبریز می باشد که در آنجا زادآوری نیز دارند.* لذا مشاهده این گونه در تالاب گمیشان برایمان چندان قابل تصور نبود.
اردک سرسفید نر
19 اردیبهشت 92- تالاب قوریگل

نکته جالب توجه در مورد این دو اردک، دایره ترس** بسیار کوچک آن ها بود. زمانی که برای اطمینان از تشخیص خود و ثبت عکس به آنها نزدیک شدیم***، سایر اردک هایی که در فاصله 200 متر یا بیشتر قرارداشتند همگی پرواز کردند، اما این دو اردک بی توجه به ما به شنا کردن آرام خود ادامه دادند. 


* یکی از مهمترین دلایل در تعیین تالاب قوری گل به عنوان «تالاب با اهمیت بین المللی» زادآوری اردک سرسفید در این تالاب می باشد.
** Circle of Fear: محیط اطراف پرنده (یا هر حیوان دیگری) که چنانچه انسان (یا دشمن) به آن وارد شود پرواز یا مقابله پرنده اجتناب ناپذیر است. در پرندگانی که در فاصله دورتر از حضور انسان احساس خطر می کنند، دایره ترس بزرگتر و در پرندگانی که در فاصله های نزدیکتر احساس خطر می کنند، دایر ترس کوچکتر می باشد.
*** متاسفانه به دلیل مسائل فرهنگی و پیشینه تاریخی که در زمینه رفتار با حیوانات و شکار بی رویه آنها در طبیعت ایران وجود داشته است، اغلب پرندگان و حیوانات در این کشور، دایره ترس بسیار بزرگی نسبت به حیوانات مشابه در سایر کشورها دارند. لذا منظور از «نزدیک شدن» در واقع «کمتر دور بودن» است!!
  • علی و سمانه

سرسفید

گمیشان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">